Skip to content
Raahen Energia Oy Logo
  • ETUSIVU
  • Kaukolämpö
  • Sähkö
  • Energiainfo
  • Yritys
  • Yhteys
    • Hinnastot ja sopimusehdot
    • Tietoa laskutuksesta
  • Ennen ja nyt
Raahen Energia Oy Logo
  • ETUSIVU
  • Kaukolämpö
  • Sähkö
  • Energiainfo
  • Yritys
  • Yhteys
    • Hinnastot ja sopimusehdot
    • Tietoa laskutuksesta
  • Ennen ja nyt
Raahen Energia Oy Logo
  • ETUSIVU
  • Kaukolämpö
  • Sähkö
  • Energiainfo
  • Yritys
  • Yhteys
    • Hinnastot ja sopimusehdot
    • Tietoa laskutuksesta
  • Ennen ja nyt

Energian järkevällä ja taloudellisella käytöllä pienennät sähkö- ja lämpölaskua viihtyvyydestä tai nykyajan mukavuuksista tinkimättä

Home » Sähkö

Sähkön verkkopalvelu

Sähkön verkkopalvelun (ent. sähkönsiirron) ostat aina paikalliselta verkkoyhtiöltäsi ja sähköenergian vapaasti valitsemaltasi myyjältä. Paikallinen sähköverkkoyhtiösi hoitaa sähkön mittauksen ja ilmoittaa mittarilukemat sähkönmyyjille.

Sähkönjakeluun tarvitaan aina liittymä. Tältä sivulta saat tietoa mitä uuden liittymän rakentaminen vaatii.

Sähkönkäytön mittalaitteilla (kilowattituntimittareilla) mitataan jakeluverkon kautta asiakkaille siirretyn sähköenergian määrää. Mittauksen käytännön toteutus riippuu aina valitsemastasi siirtotariffista. Mittauksen rakenteeseen ei vaikuta se, keneltä sähköenergiasi ostat.

Mittarit, kytkinkellot, työmaakeskukset yms. asentaa aina paikallinen verkkoyhtiösi. Asiakkaan hankittavaksi jää sähkökeskus, jossa on varattu paikka mittareille ja muille tarvittaville laitteille.

Raahen Energia Oy vastuualueensa jakeluverkon haltijana huolehtii sähkön verkkopalvelusta ja omistamissaan jakeluverkoissa. Verkkoyhtiö tekee sähköverkkosopimuksen asiakkaan kanssa. Sopimuksessa noudatetaan kulloinkin voimassaolevia verkkopalveluehtoja. Verkkosopimuksen edellytyksenä on voimassaoleva liittymissopimus, jossa on määritelty liittymisteho ja pääsulake. Mittauksen toimittaa verkkoyhtiö pois lukien virta- ja jännitemuuntajat.

Datahub

Energiatili palvelu lakkaa viimeistään 31.12.2022

Kulutustietojen näyttäminen Online-palvelussa lakkaa vuoden 2022 loppuun mennessä. Sähkön kulutustiedot ovat saatavilla valtakunnallisesta Datahub-palvelusta jo nyt. Palvelusta näet omien henkilötietojen lisäksi myös sähkön käyttöpaikkaan liittyvät asiakastiedot.

Palveluun kirjautumisessa käytetään suomi.fi -palvelun tarjoamaa kirjautumista. Palvelun kautta voit myös valtuuttaa kolmannen osapuolen toimimaan puolestasi. Datahubia hallinnoi Fingrid Datahub Oy, joka on Fingridin tytäryhtiö. Datahubiin pääset kirjautumaan osoitteessa https://oma.datahub.fi/

Lisätietoja: https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/datahub/

Sähkönmyyntisopimukseen liittyvät tiedot löydät myyjän online-palvelusta, kysythän palvelusta lisää omalta sähkönmyyjältäsi!

Sähkön mittaus

Sähkölaskutus tapahtuu kulutuksen mukaisena laskutuksena, eli arviolaskutus on jäänyt historiaan. Laskutuksesta vastaa Oomi Palvelut Oy. Laskulla näkyy joka kuukauden mittarilukema riippumatta laskutusrytmistä.

Omaa kulutustaan voi seurata myös Datahubin kautta.

Mikäli Teillä on kysyttävää laskutuskäytännöstä voitte soittaa asiakaspalvelunumeroon 08 477 050.

HUOM ! Asiakkaat, joilla on aika- tai kausisähkö! Mittarin näytön alapuolella on painike, jolla näyttöa selataan. Perusnäytössä näkyy kokonaiskulutus ja;

  • T1 on päiväsähkö/talviarkipäiväsähkö
  • T2 on yösähkö/muun ajan sähkö

Energiamaksuissa päiväaika on kello 07 -22 ja yöaika 22 – 07 sekä kesäaika 1.4. – 31.10. Arkipäiviksi lasketaan viikonpäivät maanantaista lauantaihin, molemmat päivät mukaan lukien. Arkipäiviksi osuvia juhlapyhiä ei huomioida hinnoittelussa. Tariffikellot ovat kalenterin kesäaikana yhden tunnin myöhässä.

Mittauksista saatte lisätietoja 040 830 3078 tai energia(a)raahe.fi

Liittymän rakentaminen

Kun asiakas haluaa uuden liittymän Raahen Energia Oy:n sähköverkkoon, hän tekee liittymissopimuksen Raahen Energia Oy:n kanssa. Sopimuksen voi tehdä toimistossamme Ruonankatu 4, Raahe. Liittymän rakentaminen perustuu asiakkaan ja Raahen Energia Oy:n allekirjoittamaan liittymissopimukseen. Uuden sähköliittymän rakentaminen voi alkaa, kun liittymissopimus on allekirjoitettu ja tarvittavat asiakirjat toimitettu Raahen Energia Oy:lle. Liittymismaksun hintaan sisältyy sähkökaapelin rakentaminen liittämiskohtaan (yleensä asiakkaan tontin raja) ja sähkön kytkeminen kiinteistöön.

Verkkoyhtiö neuvoo asiakasta tontille tulevan liittymiskaapelin valinnassa, ja että liittymiskaapeli täyttää sähköturvallisuusmääräykset ja sähkönlaatuvaatimukset. Liittymiskaapelin voi ostaa myös verkkoyhtiöltä, silloinkin liittymiskaapeli on asiakkaan omaisuutta ja vastuulla.

Maan kaivamisen yhteydessä tapahtuvasta kaapelirikosta vastaa aina kaivaja tai kaivutyön toimeksiantaja.
Ohje liittymäkaapelin ja suojaputken asentamiseen
Maadoitusohjeita rakentajalle

Liittymän rakentamisen yhteydessä asennetaan myös sähkömittari. Raahen Energia Oy omistaa mittalaitteet ja vastaa niiden huollosta ja kunnossapidosta.

Lisätietoja mittaroinnista saat puh. 044 439 3918 tai 040 830 3181.

Liittymän rakentaminen

Sähkö kytketään kiinteistöön liittymissopimuksen mukaisesti, kun liitettävät sähköasennukset ovat valmiit ja urakoitsija on toimittanut niitä koskevan mittarointi-ilmoituksen (yleistietolomake). Raahen Energia Oy noudattaa liittymän rakentamisessa Energiateollisuus ry:n suosituksen mukaisia liittymisehtoja (LE 2019). Muilta osin noudatetaan yleisiä verkkopalveluehtoja VPE 2019.

Raahen Energia Oy vuokraa työmaakeskuksia rakentajien käyttöön. Työmaakeskusten tilaukset tehdään puh. 044 439 3918 tai 044 439 3923. Keskusta varten on tehtävä teline joka pystytetään mittariasentajien osoittamaan paikkaan. Työmaakeskus voidaan kiinnittää myös puuhun tai pylvääseen. Liittämisestä peritään palveluhinnaston mukainen korvaus. Ohje työmaakeskuksen rakentamiseen.

Liittymähinnaston ja liittymismaksuperusteet löydät sivulta Hinnastot ja sopimusehdot

Tietoja liittymisasioista/-maksuista saat
Jari Uusivirta
puh. 044 439 3923
jari.uusivirta(a)raahe.fi

Elina Kaski
puh. 040 135 6796
elina.kaski(a)raahe.fi

Sähköhäiriöt ja huolto

Sähkön toimituksessa tulee aika ajoin katkoksia. Sähkökatkos voi syntyä yllättäen esimerkiksi myrskyllä sähkölinjan rikkoutuessa. Osa katkoksista johtuu sähkölinjoille tehtävistä välttämättömistä huoltotöistä. Nämä toimintaohjeet ovat voimassa Raahen Energia Oy:n verkkoalueella. Asuessasi muualla tutustu paikallisen sähköverkkoyhtiösi toimintaohjeisiin. Yleisenä periaatteena on, että sähköverkkoyhtiö vastaa sähkön toimittamisesta asiakkaan sähkömittarille saakka.

Häiriöviestintä

Sähkökatkoksen sattuessa tai jos havaitset häiriön sähkönjakelussa


Jos havaitset häiriön sähkönjakelussa

  1. Ota yhteys naapuriisi ja tarkista, onko ainoastaan sinun asuntosi sähköttä, vai koko lähialueesi
  2. Mikäli sähkökatkos koskee vain omaa asuntoasi, tarkista sulakkeet
  3. Mikäli sulakkeet ovat ehjät, ota yhteys Raahen Energiaan.

Jos koko lähialueesi on sähköttä, olemme todennäköisesti tietoisia viasta omien hälytyslaitteidemme ansiosta. Toivomme, että sovit naapureittesi kanssa, kuka ottaa yhteyttä vikapäivystykseemme. Näin toimimalla ei päivystyksemme ruuhkaudu monista puheluista.

ÄLÄ SOITA SÄHKÖKATKOKSESTA 112!

Vikailmoitus
Ilmoitukset sähkönjakeluhäiriöistä Raahen Energian verkkoalueella pyydämme ilmoittamaan numeroon 044 439 3910 kaikkina vuorokauden aikoina.

Sähkölaskutus ja asiakaspalvelu

Ensin Palvelut vastaa Raahen Energian sähkölaskutuksesta ja maksuliikenteen hoidosta. Laskulla  saajana on joko Rahen Energia Oy tai Oomi Oy, riipppuen onko kyseessä pelkkä verkkopalvelulasku vai sekä myynti- että verkkopalvelulasku. Ensin Palvelut hoitaa myös sähkölaskutuksen asiakaspalvelun.

Haluamme tehdä sähkölaskun maksamisen sinulle mahdollisimman helpoksi ja joustavaksi. Sähkölaskusi saat  valintasi mukaan ympäristöystävällisenä e-laskuna, suoramaksuna tai perinteisenä paperilaskuna. E-lasku on parempi vaihtoehto perinteiselle paperilaskulle niin laskun maksajan, kuin laskuttajankin näkökulmasta. Suoramaksu puolestaan sopii maksajalle, jolla ei ole vielä käytössä verkkopankkia.

Lisätietoja laskutuksesta ja asiakaspalvelusta . Kaikki tarvittavat yhteystiedot löydät myös laskultasi!

Mistä sähkölasku muodostuu?

Sähkön hinta  muodostuu kolmesta tekijästä: sähkön myyntihinnasta, verkkopalvelumaksusta ja veroista (arvonlisä- ja energiavero). Voit kilpailuttaa sähkön myyntiosuuden. Sähkön verkkopalvelusta vastaa aina paikallinen verkkoyhtiö, Raahessa Raahen Energia Oy.

Sähkön myyntihinta
Sähkön myyntihinta muodostuu kulutukseen perustuvasta energiamaksusta (snt/kWh) ja kiinteästä perusmaksusta (€/kk). Perusmaksulla katetaan muun muassa hallinnollisia kuluja, kuten laskutus ja postitus. Sähkön myyntihintaan vaikuttaa merkittävästi sähkön osto- ja tuotantokustannukset. Sähkön ostokustannukset määräytyvät pohjoismaisessa sähköpörssissä.

Sähkön verkkopalvelumaksu
Sähkön verkkopalvelumaksu muodostuu kulutukseen perustuvasta siirtomaksusta (snt/kWh) ja kiinteästä perusmaksusta (€/kk). Siirtomaksun määräytymiseen vaikuttaa muun muassa asiakkaalle toimitetun sähköenergian määrä ja tehontarve sekä jännitetaso, jolla asiakas on liittynyt verkkoon. Sähkön verkkopalvelumaksusta vastaa aina paikallinen jakeluverkkoyhtiö.

Sähkövero
Asiakas maksaa sähköveroa kulutetun sähkön mukaan ja vero laskutetaan sähkön verkkopalvelumaksun yhteydessä. Vero muodostuu sähkön valmisteverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Verovelvollisia ovat kaikki sähkön loppukäyttäjät. Sähköveroa maksetaan kulutetusta sähköstä. Sähköverkkoyhtiöt ovat puolestaan velvollisia keräämään energiaveron sähkön verkkopalvelun yhteydessä ja tilittämään sen valtiolle.

Arvonlisävero
24 prosentin arvonlisävero lisätään sekä sähkön myyntihintaan, sähkön verkkopalvelumaksuun että sähköveroon.

Sähköverkkopalvelu

  • Verkkopalveluhinnasto 1.1.2022 alkaen
  • Liittymismaksut  01.12.2020 alkaen
  • Palveluhinnasto 1.1.2021 alkaen
  • Verkkopalveluehdot 1.9.2019 alkaen VPE 2019
  • Liittymisehdot 1.9.2019 alkaen LE 2019
    (sis. myös tuotannon liittymisehdot)
  • Liittymismaksujen määräytymisperusteet ja liittymisen vaatimukset
  • Jakeluverkon kehittämissuunnitelma

Sähkökaapeleiden ja kaukolämpöputkien kuuntelu ja merkkaus maastoon

Aina ennen kaivuutyötä on varmistettava, meneekö kaivuualueella sähkökaapeleita ja/tai lämpöputkia. Kaapeleiden kuuntelu ja/tai putkien näyttö tulee tilata 72h ennen haluttua näyttöä. Tilaajan on myös hankittava kartat ennen näyttöä. Suuremmissa työmaissa / näytöissä pyydämme olemaan yhdeydessä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa!

1.6.2021 alkaen Raahen Energia Oy:n kartat ja näytöt tilataan kaivulupa.fi palvelusta joko verkosta tai puhelimitse palvelunumerosta 0800 133 544 (palvelee arkisin klo 07.00-17.00.). Valitse palvelussa Raahen Energia Oy – sähkö ja/tai Raahen Energia Oy – kaukolämpö.

Huom.! Vihannin kaukolämpökarttojen osalta voitte olla yhteydessä Kaisu Kaasalaiseen p. 044 439 3907 tai kaisu.kaasalainen@raahe.fi 

Palvelun kautta kaivaja voi tilata myös kaapeli-/putkinäytön. Näyttö on  maksuton kun se tilataan vähintään 72h ennen haluttua näyttöä. Pika- ja hätänäytöt laskutamme palveluhinnastomme mukaan.

Huom.! Kun kaapeli/putki on merkattu, ei koneella saa kaivaa 1 metriä lähempänä merkkausta!

Mikäli kaivutyössä kuitenkin vaurioitetaan kaapelia tai putkea, tulee ottaa välittömästi yhteys Raahen Energia Oy vikapäivystysnumeroihin
Sähkö/Kuitu 044 439 3910 Kaukolämpö 044 439 3911. Kaapeliin tai putkeen ei saa koskea!

Raahen Energia Oy Logo

Raahen Energia Oy
(y-tunnus 1609181-6)
Ruonankatu 4 (PL 39)
92100 Raahe
Vaihde: 08 439 3111

Sähköposti:
energia(a)raahe.fi
etunimi.sukunimi(a)raahe.fi

Avoinna arkisin
klo 09.00-11.30 ja 13.00-15.00

Pikimäen tukikohta:
Merikatu 5, 92100 Raahe

Verkkolaskuosoite:
003716091816
Välittäjä 003703575029

Raahen Energia Oy on AVL 8c § 1 momentin mukaisesti rakentamispalveluja muutoin kuin satunnaisesti myyvä elinkeinonharjoittaja, jolle tapahtuvaan arvonlisäverolain 31 §:n 3 momentin 1 kohdassa tarkoitettujen rakentamispalvelujen myyntiin sovelletaan käännettyä verovelvollisuutta.

Raahen Energia Oy:lle osoitettuihin em. rakentamispalveluja koskeviin laskuihin ei siis saa sisältyä arvonlisäveroa, laskuissa tulee olla viittaus AVL:n 8c §:ään sekä lisäksi niissä tulee näkyä Raahen Energian y-tunnus 1609181-6.

Tietosuojaseloste >

enadR44h32023-01-27T09:49:46+02:00

Virheellisiä asiakasviestejä

enadR44h32023-01-27T09:49:46+02:0027.1.2023|

Eilen torstaina 26.1. kaukokäyttöjärjestelmässämme oli muutostöistä aiheutuvia ongelmia, ja asiakkaillemme [...]

enadR44h32022-12-15T08:46:50+02:00

Sähkön säästäminen, sähköpula ja siihen valmistautuminen

enadR44h32022-12-15T08:46:50+02:0015.12.2022|

Sähköpulasta lyhyesti Sähköpula tulee tilanteessa, jossa sähkön tuotanto ja tuonti [...]

enadR44h32022-11-22T10:16:29+02:00

Datahub – kulutustietojen seurantaan

enadR44h32022-11-22T10:16:29+02:0022.11.2022|

Nykyisen kulutusten seurantaan tarkoitetun Energiatilin toiminta päättyy 31.12.2022. Jo nyt [...]

  • Etusivu
  • Kaukolämpö
  • Sähkö
  • Energiainfo
  • Hinnastot ja sopimusehdot
  • Tietoa laskutuksesta
  • Tietosuojaseloste
  • Ennen ja nyt
  • Yhteys
  • Yritys

Asiakasviestit sähkö

Rekisteröitymällä viestipalveluumme saat tiedot häiriöistä ja suunnitelluista huoltokatkoksista matkapuhelimeesi tai sähköpostiisi.

Tilaa asiakasviesti

Asiakasviestit lämpö

Rekisteröitymällä viestipalveluumme saat tiedot häiriöistä ja suunnitelluista huoltokatkoksista matkapuhelimeesi tai sähköpostiisi.
Tilaa asiakasviesti

Vikapäivystys 24/7

Ilmoitukset häiriöistä 24/7
Sähkö: 044 439 3910
Kaukolämpö: 044 439 3911

Page load link
Go to Top